Kembara JatengTim 2017: Plan Hari Ketiga

Kembara JatengTim 2017

Rencana Hari Ketiga

Perjalanan hari ketiga tidaklah begitu memenatkan, sepatutnya lah, tetapi ianya bergantung juga kepada keadaan jalan sama ada sibuk atau tidak.

Goa Palang Suci, Tuban (gambar ehsan Google)

Mungkin ada tempat-tempat yang tidak sempat dilawati di Tuban hari sebelumnya, maka, terpaksalah habiskan apa yang patut dulu di sini.

Laluan menuju Makam Sunan Drajat (gambar ehsan Google)

Dari Tuban aku akan menuju ke Paciran untuk melawat Makam Sunan Sendang. Tidak jauh dari sini, Banjarwati menunggu kami dengan tarikan utamanya Makam Sunan Drajat dan juga muziumnya.

Gambar ehsan Google

Dari Banjarwati, aku akan terus menuju ke Lamongan, kota yang terkenal dengan sotonya. Destinasi besar seterusnya ialah Trowulan, melalui Mantup, Djatikurung, Kemlagi dan Mojokerto. Di Mojokerto kami akan singgah sebentar di Bendungan (Kunci Air) Rolok Songo yang dibina Belanda dan juga berputaran sebentar di bandarnya.

Candi Bajang Ratu (gambar ehsan Google)

Trowulan merupakan ibukota Majapahit dan ia merupakan antara destinasi utama kembaraku kali ini. Aku akan menghabiskan 2 hari di sini. Banyak candi-candi peninggalan Majapahit yang ada di sini seperti Candi Brahu, Candi Minak Jinggo, Candi Gentong dan lain-lain lagi.

Makam Syeikh Jamadil Al-Kubro, Trowulan (gambar ehsan Google)

Di sini juga ada Makam Raden Wijaya, Muzium Majapahit dan juga perkampungan yang dinamakan Kampung Majapahit. Makam Syed Jumadil Kubro Troloyo juga merupakan highlight kembaraku di Trowulan ini.

Lakaran Kampung Majapahit (gambar ehsan Google)
Kampung Majapahit yang dibangunkan (gambar ehsan Google)

Harapanku, 2 hari di Trowulan dapat memberi sedikit sebanyak maklumat tentang sejarah, demografik dan juga budaya masyarakat di sini.

Bersambung nanti catatan hari kelima dari Trowulan ke Malang.

Sekian

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *