Kembara JatengTim 2017: Plan Hari Kesembilan

Kembara JatengTim 2017: Rencana Hari Kesembilan

Dua hari penuh di Malang (hari ke-7 dan ke-8) akan digunakan sepenuhnya untuk menerokai Bandar Malang, mungkin juga ada peluang untuk ke Gunung Bromo, manalah tahu…

Gunung Banyak (gambar ehsan Google)

Destinasi hari ke-9 ialah Kediri. Aku akan bermalam di sini kerana ada saudara Ali yang menetap di sini.

Oro Oro Ombo, Dresel (gambar ehsan Google)
Labirin Coban Rondo (gambar ehsan Google)

Awal pagi lagi aku akan bertolak menuju Oro Oro Ombo di Desa Dresel yang dikhabarkan amat instagenic. Kemudian aku akan ke Batu, pusat wisata keluarga yang terkenal di seluruh Indonesia. Di sini ada Jatim Park I dan II, Museum Angkut, Movie Star Studio, Alun Alun Kota Batu, Air Terjun Coban Rondo, Gunung Banyak, Goa Pinus dan lain-lain lagi.

Jalan menuju Desa Sumber Brantas, Bumiaji (gambar ehsan Google)

Dari Kota Batu aku akan menelusuri laluan lembah di tepian Gunung Arjuna yang gagah hingga ke Bumiaji. Di sana ada beberapa pekebunan dan air terjun yang boleh dilawati tetapi tujuan melakukan detour ini adalah untuk menikmati suasana desa dan pemandangan indah Gunung Arjuna secara dekat.

Coban Rondo Malang (gambar ehsan Google)

Dari Bumiaji aku akan berpatah balik ke Kota Batu dan terus menuju ke Pare. Apa yang menarik di Pare? Ada beberapa candi lama dan petilasan di sini dan yang paling utama ialah Kg. Bahasa Inggeris yang diasaskan oleh Pak Kalend Osen di Desa Pelem.

Kg Bahasa Inggeris, Desa Pelem, Pare (gambar ehsan Google)

Dari Pare aku akan menuju ke Lirboyo, Kediri untuk bermalam di sana. Namun, masih ada beberapa lokasi lagi yang perlu dilawati sebelum melabuhkan tirai perjalanan hari ke-9 seperti Petilasan Sri Aji Joyoboyo, Arca Totok Kerot dan beberapa tempat lagi.

Pondok Pesantren Lirboyo, Kediri (gambar ehsan Google)

Sebelah malamnya mungkin kami akan beramah mesra dengan pelajar-pelajar Pondok Pesantren Lirboyo sebelum meneruskan perjalanan keesokan harinya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *